Vážení kolegovia,
nadviažem na svoje predchádzajúce príspevky o spôsobe (ne)prijímania zákonov súvisiacich s valorizáciou výsluhových dávok. Teraz sa prenesieme do roku 2002. Tento rok bol charakteristický tým, že po dlhomesačných prípravách predložia vláda SR dňa 22.2.2002 (tlač 1379) do Národnej rady SR návrh zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov, ktorý nadobudol účinnosť 1.7.2002 a ktorý zároveň zrušil zákon č.114/1998 Z.z. o sociálnom zabezpečení vojakov, nový zákon bol schválený v NR SR dňa 29.5.2002.
Vláda SR o štvrťroka neskôr (20.5.2002) predložila do Národnej rady SR aj návrh zákona o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia vojakov v roku 2002, pričom minister obrany SR J. Stank v 1. a aj 2.čítaní odôvodnil tento návrh zákona, pričom ale nevzal do úvahy pripravované zrušenie zákona č.114/1998 Z.z. Ako keby na MO SR pravá ruka nevedela čo robí ľavá ruka.
Národná rada SR dňa neskôr (29.5.2002) schválila uvedený návrh zákona o zvýšení výsluhových dôchodkov v roku 2002 aj s uvedeným nedostatkom.
Prezident SR dňa 17.6.2002 (tlač 1628) vrátil schválený zákon o zvýšení výsluhových dôchodkov späť do NR SR nakoľko schválený text zákona vychádzal z už zrušeného zákona č.114/1998 Z.z. o sociálnom zabezpečení vojakov. Prijatý zákon totiž stanovil zvýšenie výsluhových dávok priznaných pred 1.1.2003 v súlade s §59 zákona č.114/1998 Z.z. ale po 1.7.2002 už nebolo možné výsluhové dávky podľa zrušeného zákona priznávať.
NR SR preto musela dňa 21.6.2002 opäť prijať nový zákon č.335/2002 Z.z. o zvýšení výsluhových dôchodkov zo sociálneho zabezpečenia vojakov v roku 2002.
Chcel by som okrem vyššie uvedeného vyjadriť aj svoj názor na podľa mňa ďalšiu nezrovnalosť súvisiacu s novým zákonom o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov , ktorý oproti predchádzajúcemu zákon č.114/1998 Z.z. o sociálnom zabezpečení vojakov priniesol určité nóvum vo valorizácii (§68) , keď okrem valorizácie nových výsluhových dávok od 1.7. príslušného roka stanovil aj ďalšie zvyšovanie výsluhových dávok priznaných pred účinnosťou nového zákona. Správne hádate, že v roku 2002 sa nič také ako druhá valorizácia „starodôchodcov“ neuskutočnila. Veď kto by sa trhal vyhovieť „záťaži“ pre silovej rezorty t.j. poberateľov výsluhových dávok. zato sa úradníci trhajú vyhovieť chúťkam funkcionárov a ich mecenášov z pozadia, „odkusnúť“ si z chutného rozpočtového koláča.
Autor príspevku pôsobí ako odborný konzultant pre Advokátsku kanceláriu JUDr.Július Jánošík v Bratislave.