Vážení kolegovia,
x
iste viete o nevalorizácii výsluhových dôchodkov 2012 a vlne nesúhlasu s takýmto riešením problémov najmä na úkor bezbranných a najslabších (pôvodne starobní dôchodcovia, invalidní výsluhoví dôchodcovia vdovy a siroty).
x
Nevalorizácia 2012 však nebola prvým zásahom do nášho ústavného práva na primerané hmotné zabezpečenie v starobe nakoľko aj valorizácia dôchodku je jeho súčasťou. Dnes Vám predkladám prvú informáciu v rámci série mojich príspevkov o postoji ministerstiev, vlády a NR SR voči poberateľom výsluhových dávok.
x
Už pri vzniku osobitného systému sociálneho zabezpečenia vojakov (1.5.1998) sme boli “odmenení” nevalorizáciou priznaných dávok v roku 1998. Dôvody nevalorizácie 1998 obhajoval minister obrany SR takto :
x
Briefing vlády SR 19.5.1999 Schôdza č.33
minister obrany Pavol Kanis:
Ctené dámy, vážení páni, vláda prijala návrh novely zákona o zvýšení výsluhových dôchodkov a o zmene a doplnení Zákona č. 114/1998 Zb. zákona o soc. zabezpečení vojakov a zároveň schválila aj to, aby tento návrh vlády išiel na skrátené legislatívne konanie. O čo vlastne ide: chcel by som pripomenúť, že vlani nemali bývalí vojenskí profesionáli valorizované dôchodky, čo vyvolalo veľkú nevôľu a tento problém nebol riešený. Došlo k tomu tak, že podľa § 59 Zákona č. 114/1998 Zb. zákonov bola vláda splnomocnená určiť percento zvýšenia výsluhových dôchodkov svojím nariadením. Pôvodné znenie tohto ustanovenia bolo upravené z iniciatívy poslancov pri prerokúvaní návrhu zákona vo výbore parlamentu, pričom sa neskôr ukázalo, že nebolo správne. Táto iniciatíva poslancov a jej produkt bol v rozpore s Ústavou SR, a preto dôchodky poskytované vojakom vo výslužbe nemohli byť zvýšené. Ako viete, 12. mája 1999 NR SR prijala vlastne novelu zákona k systému všeobecného sociálneho zabezpečenia. Tento návrh, ktorý vláda dnes schválila, zosúlaďuje ustanovenie § 59 Zákona o sociálnom zabezpečení vojakov s článkom 39 Ústavy SR. Znenie tohto ustanovenia sa navrhuje tak, aby podľa neho bolo možné poskytnúť aj k výsluhovým príspevkom a výsluhovým dôchodkom rovnaké zvýšenie, ako sa poskytne v sociálnom zabezpečení od 1. júla 1999.
x
Nič proti uvedenému dôvodu, že za to mohli poslanci NR SR, ale je nutné konštatovať, že pán minister obrany klamal (buď vedome alebo mu to podsunuli podriadení).
Porovnaním vládneho návrhu zákona o soc. zabezpečení vojakov tlač 759 predloženom kancelárii NR SR 6.októbra 1997 (č.1259/97) a odporúčaním gestorského výboru je možné zistiť, že znenie §59 (zvýšenie VD) obsahuje v oboch verziách zhodnú skutočnosť, že percento zvýšenia určí vláda SR nariadením a takisto aj ďalšie zvyšovanie VD na ktoré vznikol nárok pred účinnosťou tohto zákona.
Až novelou zákona č.114/1998 Z.z. v roku 1999 opravila vláda SR §59 a zosúladila ustanovenie tohto paragrafu s čl.39 Ústavy SR.
x
Poberateľom výsluhových dávok v roku 1998 bolo jedno, ktorí právnici nepoznajú Ústavu SR, bolo im jedno či to bolo MO SR, vláda SR alebo NR SR, finálny dopad bol ten, že v roku 1998 im nebola priznaná valorizácia.
Veď o nič nešlo, bývalí vojaci boli zvyknutí nereptať a poslúchať. Predstavte si čo by sa dialo, ak by valorizáciu nedostali “civilní” dôchodcovia!!
Autor príspevku pôsobí ako konzultant pre Advokátsku kanceláriu JUDr. Július Jánošík v Bratislave.