5. Výsluhových dôchodcov každoročne, celkom prirodzene, zaujíma valorizácia dôchodkovej dávky. Stále nie je známy definitívny proces ich valorizácie. Čo nové máte pripravené pre vojenských výsluhových dôchodcov?
Valorizácia výsluhových dôchodkov v roku 2018 bola realizovaná s účinnosťou od 1. júla 2018 v súlade so zákonom č. 190/2018 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Konkrétny model valorizácie výsluhových dôchodkov v roku 2019 v súčasnosti ešte nie je ustálený. Momentálne prebiehajú pracovné konzultácie za účasti všetkých zložiek, ktoré participujú na osobitnom systéme sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov.
6. Aký je v súčasnosti stav na zvláštnom účte, z ktorého sa výsluhové dávky vyplácajú?
Bilancia osobitného účtu Ministerstva obrany Slovenskej republiky, teda prehľad príjmov a výdavkov je zverejňovaný vo výročných správach VÚSZ na internetovej stránke Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia www.vusz.mil.sk a na internetovej stránke Ministerstva obrany Slovenskej republiky www.mod.gov.sk.
Údaje sú každoročne spracovávané za predchádzajúci kalendárny rok.
Aktuálne na rok 2018 je schválený rozpočet osobitného účtu Ministerstva obrany Slovenskej republiky v takomto rozsahu:
- príjmy: 81 290 240,00 €,
- výdavky: 180 762 740,00 €,
- príspevok z rozpočtovej kapitoly MO SR: 99 472 500,00 €.
Aktuálny stav čerpania finančného príspevku z rozpočtu MO SR
k 30. 09. 2018 je vo výške 76 153 368,76 €.
7. V minulosti nedošlo k valorizácii dôchodkovej dávky. Prečo sa to z Vášho pohľadu nevyriešilo k spokojnosti dotknutých osôb, dokonca ani vdov a sirôt? Bolo to necitlivé.
V roku 2012 sa priznané a do 30. júna 2012 vyplácané dávky výsluhového zabezpečenia nezvyšovali.
Dôvodom nezvyšovania (nevalorizácie) bola na základe poslaneckého návrhu schválená zmena § 68 zákona č. 328/2002 Z. z., ktorá bola účinná od 30. júna 2012 a na základe ktorej sa ustanovilo, že dávky výsluhového zabezpečenia sa zvýšia v tom kalendárnom roku, v ktorom sa zvýšia aj funkčné platy príslušníkov Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, stupnica platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, funkčné platy colníkov alebo hodnostné platy profesionálnych vojakov na základe zákona o štátnom rozpočte o viac ako o 0 %. Ak sa funkčné platy, stupnica platových taríf alebo hodnostné platy v príslušnom kalendárnom roku zvyšujú len u niektorého zo subjektov, dávky výsluhového zabezpečenia sa zvyšujú iba poberateľom, ktorí ukončili posledný služobný pomer v zbore, štátnom orgáne alebo v ozbrojených silách, v ktorom sa uvedené platové náležitosti zvyšujú.
Vzhľadom na to, že hodnostné platy profesionálnych vojakov sa podľa § 5 ods. 4 zákona č. 511/2011 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2012 od 1. januára 2012 zvýšili o 0 %, t. j. v kalendárnom roku 2012 sa hodnostné platy vojakov nezvyšovali, v tomto roku neboli zvyšované (valorizované) ani dávky výsluhového zabezpečenia.
Problematikou nevalorizácie výsluhových dávok v roku 2012 sa v nadväznosti na podnet niekoľkých poberateľov výsluhových dôchodkov, ktorí podali návrh na začatie konania pred Ústavným súdom SR pre nesúlad právnych predpisov s Ústavou SR, zaoberala aj Generálna prokuratúra SR, ktorá dospela k názoru, že nevalorizovaním dávok výsluhového zabezpečenia nebol porušený žiadny právny predpis.
V tejto súvislosti však musíme uviesť, že aj napriek skutočnosti, že výsluhové dávky v roku 2012 neboli valorizované, dosahuje v súčasnosti priemerná výška výsluhových dôchodkov vyplácaných v rámci osobitného systému sociálneho zabezpečenia vojakov približne dvojnásobnú úroveň v porovnaní s priemernou výškou starobných dôchodkov vyplácaných v rámci všeobecného systému sociálneho poistenia. Nepochybne za to vďačí aj vlastnému systému valorizácie výsluhových dôchodkov, ktorý umožnil, aby sa výsluhové dôchodky zvyšovali napríklad takto:
- s účinnosťou od 1. júla 2002 (spolu s nadobudnutím účinnosti zákona č. 328/2002 Z. z.) boli výsluhové dôchodky vojakov priznané podľa skôr platných predpisov zvýšené o 10 % (§ 125 ods. 13 zákona č. 328/2002 Z. z.) a súčasne bolo od 1. júla 2002 vykonané zvýšenie všetkých výsluhových dôchodkov,
- výrazné dvojité zvýšenie priznaných výsluhových dôchodkov bolo vykonané aj v roku 2003 (o 13,23 % od 1. júla a o 4,2 % od 1. decembra),
- v ďalších kalendárnych rokoch pokračovalo zvyšovanie priznaných výsluhových dôchodkov, pričom výrazne sa zvýšili najmä v roku 2006 – o 10,99 % a v roku 2007 dokonca o 20,78 %.
8. Jedno riešenie by som videl – zmenou termínu valorizácie z 1.7. už na 1.1. v roku a tým by sa doplatila jedna výsluhová dávka, na ktorú boli peniaze, ale nerealizovala sa …
Návrh na zmenu termínu valorizácie dávok výsluhového zabezpečenia zo súčasného termínu 1. júla na 1. január kalendárneho roka, nie je ničím odôvodniteľný. Ide len o termínový posun valorizácie výsluhových dôchodkov. Vzhľadom na to, že zákon č. 328/2002 Z. z. je autonómnym systémom, od začiatku jeho existencie bolo zvyšovanie dávok výsluhového zabezpečenia upravené odlišne od všeobecného systému sociálneho poistenia; v počiatkoch bolo zvyšovanie naviazané na percento rastu priemerného služobného príjmu profesionálnych vojakov. S súčinnosťou od 1. januára 2011 bolo zvyšovanie výsluhových dôchodkov závislé od priemerného medziročného rastu spotrebiteľských cien a od medziročného rastu priemernej mzdy v hospodárstve SR; s účinnosťou od 1. mája 2013 sa ustanovilo, že dávky výsluhového zabezpečenia budú zvyšované v závislosti od pevnej sumy zvýšenia dôchodkových dávok ustanoveného vo všeobecných predpisoch o sociálnom poistení, s osobitne ustanoveným postupom výpočtu; v roku 2018 sa výsluhové dôchodky valorizujú o taxatívne stanovenú pevnú sumu.